Дистанційне навчання:Pro&Contra
Що таке дистанційне навчання?
По суті, дистанційне навчання (далі ДН) описує всі форми навчання з дистанційною підтримкою. Часто використовуються синоніми, такі як онлайн-навчання, дистанційне навчання, комп'ютерне навчання та інші терміни. Однак цей діапазон вказує на проблему: до сих пір немає загальноприйнятого визначення ДН. Залежно від мети, концепції та інструментів визначення термінів також можуть істотно відрізнятися. Проте, основному, можна сказати, що ДН - це пропозиції, в яких цифрові носії використовуються для підтримки процесу навчання. Це може означати цілий ряд можливих форм навчання, від надання навчального програмного забезпечення або пропозиції онлайн-курсу до віртуальних класів.
Однак всі альтернативи мають чотири спільні риси:
- мультимедійність (інтеграція різних носіїв, таких як дистанційні лекції, аудіоканали і т. п.);
- мультимодальність (звернення до різних органів почуттів, особливо до слухових і зорових);
- мультикодальність (інтеграція різних кодувань інформації, таких як гіперпосилання, анімація і моделювання);
- інтерактивність (наявність різних варіантів контролю і втручання).
Переваги дистанційного навчання
Дистанційне навчання - це порівняно молода форма надання курсів, яка багато в чому все ще перебуває в зародковому стані. Однак з розширенням поширення цифрових медіа зростає і загальне визнання таких форм навчання. Тому що, крім новизни, такі форми також пропонують незаперечні переваги, основні моменти яких перераховані нижче.
Незалежність від часу і місця
Дистанційне навчання забезпечує максимально можливу гнучкість в часі та просторі. На відміну від класичного очного навчання, користувачі не прив'язані до конкретних дат, але можуть розділити курс відповідно до своїх ресурсів. Це дозволяє вчитися в зручному для них темпі без необхідності координувати свої дії з лекторами або іншими учасниками.
Економія витрат
У той час коли лише невелика група учасників може брати участь в офлайн-курсах навчання, кількість користувачів дистанційних курсів в принципі не обмежена. Таким чином, використовувати таку навчальну програму можуть всі співробітники навчального закладу. Крім того, відсутні витрати на відрядження або витрати на планування та проведення навчання.
Стандартизована якість
Завдяки одночасному наданню відповідної програми ДН практично немає сумнівів в його якості. Успіх відповідного заходу більше не залежить від самопочуття лектора в день занять, тому при виборі правильної дистанційної пропозиції щодо курсу гарантується незмінна якість.
Інтерактивність
Залежно від програми можуть бути інтегровані інтерактивні модулі, такі як відео або анімований контент. Надання тестів і перевірок успішності в кінці уроку також може значно підвищити довгостроковий успіх навчання та мотивацію.
Багатомовність
Залежно від програмування один і той же модуль ДН може відображатися на різних мовах. Зокрема, в міжнародних компаніях це забезпечує більшу індивідуальність і більшу зручність для користувача, ніж це було би у випадку з класичними навчальними курсами, які в більшості випадків проводяться з використанням центрального базового мови.
Які недоліки дистанційного навчання слід враховувати?
На додаток до численних переваг дистанційних форм навчання можна також визначити труднощі, які несе з собою нова технологія. Ось деякі з них:
Слабка дидактична безпека
Через відносну новизну дистанційної форми навчання сьогодні, як і раніше, домінує технічний аспект. Поки що лише кілька фахівців в галузі освіти були залучені до розробки дистанційних курсів, тому аспекти теорії навчання рідко беруться до уваги.
Виклад змісту також часто розглядається лише з технічної точки зору, дидактичні питання грають другорядну роль, якщо взагалі грають. У гіршому випадку це може призвести до низької ефективності заходів, якщо її форма подання не відповідає потребам навчання і вимогам користувача.
Потрібні технічні знання
Фактором, який часто критикується, є той факт, що для ефективного використання програм ДН потрібна певна ступінь досвіду використання комп'ютерів і різних носіїв інформації. Це може привести до невпевненості та відмови від дистанційних курсів, особливо з співробітниками старшого віку. У багатьох випадках це вимагає попередньої кваліфікації, що призводить до додаткових витрат.
Самодисципліна
Через те, що пропозиція по навчанню не залежить від часу і місця, користувачі часто виявляються надані самі собі. Отже, для успішного навчання необхідні мотивація і здатність самостійно отримувати абсолютно новий контент. Однак цей аспект сприймається багатьма користувачами як тягар, особливо в разі довгострокових концепцій ДН.
Нема місця для запитів
Оскільки в багатьох дистанційних формах навчання учні сидять одні перед екраном, у них мало можливостей для подальших питань. Зміст представлено і може бути записано лише в цій формі. Помилкові тлумачення виявляються рідко і в гіршому випадку заважають успішному навчанню. Крім того, невпевненість і роздратування чи не поглинаються і, отже, можуть призвести до розчарування в довгостроковій перспективі. Навіть творча динаміка вирішення проблем, яка часто виникає в класичних офлайнових навчальних курсах, не відбувається таким чином.
Стомлююча робота екрану
Багатьох людей до сих пір стомлює тривала робота за комп'ютером. Це може призвести до додаткового навантаження, особливо в галузях, які вже передбачають часте використання екрану.
ДН не замінить традиційне навчання
Вищезгадані недоліки свідчать, що навіть якщо кілька років тому ДН рекламувалося як форма навчання 21 століття, сьогодні воно не зможе повністю замінити традиційні курси. Навпаки, це корисне доповнення до традиційних методів передачі знань, які слід використовувати відповідно до потреб і цілей відповідного учасника або групи.
Тому не дивно, що, так зване змішане, навчання в даний час є найбільш поширеною формою.
В Україні права та обов'язки учасників цього процесу на законодавчому рівні регулюються Положенням про дистанційну освіту та Концепцією розвитку дистанційної освіти. Взагалі, розмови про цей вид навчання велися вже давно, але далі обговорень справа майже не рухалася. Нині, із запровадженням загальнонаціонального карантину, усі навчальні заклади мусили перейти на освіту в режимі онлайн, тому в України немає іншого шляху, як налагоджувати цей, на перший погляд, нелегкий процес.
Дистанційно в Україні можуть навчатися громадяни, які мають середню, професійну, вищу освіту, а також ті, що мають можливість виконувати дистанційно необхідні завдання за допомогою освітніх технологій. Процес навчання побудований на використанні різних комунікаційних засобів. Після закінчення такого навчання, студенти отримують відповідні сертифікати. Термін навчання на базі середньої вищої освіти становить 6 років. Середньої професійної освіти – 4,5 роки. На базі вищої неюридичної освіти – 3 роки.
Моделі дистанційного навчання, які нам пропонує Міністерство освіти та науки:
- на базі самостійного вивчення матеріалу (екстернат);
- навчання в університеті;
- співпраця навчальних закладів;
- автономні освітні установи;
- автономні навчальні системи;
- ДН з використанням мультимедійних програм.
На сьогоднішній день існує багато інструментів, які дають можливість проводити ДН, іноді навіть якісніше, ніж у класі. Наприклад, Google Classroom, Google Hangouts, Zoom відкрили безкоштовне користування для вчителів.
В Київському політеху ДН організовано на Платформі «Сікорський». Це відкрите віртуальне навчальне середовище, яке надає адміністраторам, викладачам та студентам широкі можливості щодо застосування сучасних технологій ДН, розроблення веб-ресурсів навчальних дисциплін, організації інтерактивної взаємодії між викладачами та студентами, а також управління дистанційним навчальним процесом. Платформа «Сікорський» базується на спеціалізованому веб-середовищі Moodle (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment– модульне об'єктно-орієнтоване динамічне навчальне середовище), G Suite for Education (пакет хмарних додатків Google для побудови інформаційно-освітньої структури навчального закладу) та на інших програмних продуктах, призначених для реалізації ДН. Головними динамічними елементами платформи є лекції, тести, завдання, глосарій та інструментарій для інтерактивного спілкування в режимі семінарів, відеоконференцій, форумів, чатів і анкетувань. Крім веб-ресурсів, що містяться у системі Moodle та G Suite for Education , Платформа «Сікорський» передбачає розміщення відеокурсів, доступних для всіх бажаючих. Доступ користувачів до дистанційних курсів системи Moodle, G Suite for Education та відеокурсів Платформи «Сікорський» здійснюється в режимі 24х7.
На кафедрі Електричних мереж та систем дистанційне навчання організовано на базі платформи "Google Meet" та електронних класів, створених викладачами кафедри за допомогою сервісу "Google Classroom".
Навчальні ресурси Платформи «Сікорський» поділяються на п'ять груп:
− дистанційні курси, що розроблені у Moodle або G Suite for Education, за якими здійснюється навчання здобувачів вищої освіти відповідно до навчальних планів під керівництвом і контролем викладачів. Доступ до цих курсів відбувається за реєстрацією кожного учасника дистанційного навчання;
− дистанційні курси, що розроблені у Moodle або G Suite for Education, за якими здійснюється навчання слухачів підвищення кваліфікації. Доступ до цих курсів відбувається за реєстрацією кожного слухача;
− дистанційні курси у вільному доступі, за якими навчаються всі бажаючі без реєстрації і без можливості тестування;
− дистанційні курси, за якими навчаються всі бажаючі після реєстрації. Вони мають можливість тестуватись та отримувати Сертифікати, за якими дисципліни можуть бути зараховані в КПІ ім. Ігоря Сікорського відповідно до вимог «Тимчасового положення про порядок визнання результатів навчання, набутих студентами КПІ ім. Ігоря Сікорського у неформальній/інформальній освіті (тестування і отримання Сертифікату – платна послуга);
− відеокурси у вільному доступі.
Нинішня ситуація вимагає від викладачів вузів майстерності – потрібно створити сценарій майбутньої лекції, за допомогою оператора записати це в дохідливій формі, змонтувати і викласти на вищезгаданий функціонал. Тобто, крім викладацького хисту треба ще стати і відеоблогером. З часом ця робота буде оцінена студентами, а нині для першого кроку можна використати відеозаписи своїх лекцій.
Які висновки можна зробити з аналізу цієї теми?
Дослідження онлайн-освіти 2018 року, проведене агенцією Learning House і Aslanian Market Research (США), підтверджує, що ажіотаж навколо онлайн-освіти цілком реальний, щонайменше в США (а нині у зв’язку з пандемією коронавірусу ця тема актуальна і в Україні). Згідно з дослідженням, 86% онлайн-учнів вважали, що цінність їхнього рівня освіти відповідає або навіть перевищує по вартості тим коштам, які вони заплатили за її отримання. Серед тих, хто відвідував курси в кампусі та онлайн-курси 85% учасників опитування заявили, що онлайн-навчання анітрохи не гірше або краще, ніж відвідування курсів в кампусі. Фактично, дві третини студентів онлайн-коледжів повідомили, що досягли початкової мети, яка спонукала їх записатися на цю програму. Студенти магістратури були більш схильні до такої думки, ніж студенти (76 відсотків проти 62 відсотків).В Україні система дистанційної освіти працює не перший рік. Однак після запровадження карантину деякі університети просто видали накази про організацію дистанційного навчання і відправили викладачів та студентів у вільне плавання, не цікавлячись деталями. В університетській дистанційній освіті є проблеми, які менш властиві школі: окремі дисципліни, фактично, не переводяться в дистанційний формат, оскільки потребують виконання лабораторних чи інших робіт, і надолужувати прогалини у знаннях доведеться пізніше. Але поки що більшість дисциплін викладаються (принаймні формально) онлайн.
Нинішній досвід показав, що ці проблеми порівняно легко вирішувати технічно. Значно складніше вирішити питання з педагогічним аспектом процесу. Питань безліч. Як краще подавати матеріал? Чи варто лишати ту саму тривалість занять і наповнення груп? Які форми контролю найкраще застосовувати? Ці труднощі очікувані: більшість викладачів не мають досвіду та навичок, потрібних для ефективної роботи зі студентами в новому, незвичному форматі. На жаль, слід визнати, що в більшості випадків університети значно менше уваги приділяють цьому питанню, а навчально-методичні відділи, які мали б допомагати, частіше очікують від викладачів звітів, аніж надають підтримку. Дистанційне навчання потребує сильної мотивації й самоорганізації, вміння працювати самостійно.
Незважаючи на ці негаразди майбутнє все ж за новими технологіями в ІТ-сфері, до якої, без сумніву, належить і дистанційне навчання. Потенціал дистанційних технологій оцінюється високо, значно підвищується адаптованість у професійній сфері. Дистанційна освіта вже зайняла одне із провідних місць у системі вищої освіти, але найбільший ефект буде досягнуто завдяки комплексному поєднанню традиційних форм та методів навчання з можливостями дистанційного навчання.
За матеріалами www.lecturio.de, kpi.ua, mon.gov.ua
підготував П.Коновал