Як учасникам освітнього процесу захистити свої права
Що робити, якщо загострення пандемії так чи інакше вже вплинуло чи впливає на ваші права, або щоб запобігти порушенню ваших прав? Офіс освітнього омбудсмена підготував для усіх учасників освітнього процесу добірку роз’яснень та порад щодо таких ситуацій.
Із погіршенням епідемічної ситуації через пандемію COVID-19 у закладах освіти, що продовжують свою роботу очно, та в закладах, які перейшли на дистанційне навчання, зростає кількість порушень прав учасників освітнього процесу.
Служба освітнього омбудсмена отримує звернення, у яких адміністрація закладів освіти подекуди замовчує випадки інфікування COVID-19 у закладі, не відправляє своєчасно на самоізоляцію контактних осіб-учасників освітнього процесу, а заклад — на дистанційне навчання. Це призводить не лише до збільшення випадків інфікування COVID-19 учасників освітнього процесу, а й, на жаль, навіть до летальних наслідків.
Усім учасникам освітнього процесу необхідно не замовчувати, якщо ви захворіли на коронавірус або контактували з хворими. Насамперед повідомте про це класного керівника та директора. Якщо ви — керівник закладу, контролюйте самоізоляцію класів, у яких є хворі на коронавірус, відправляйте на самоізоляцію не лише хворого педагогічного працівника, а й тих працівників, які з ним контактували. І, як би це не звучало, посилюйте дотримання у закладі освіти простих і всім відомих елементарних правил: правильного користування засобами індивідуального захисту, миття та дезінфікування рук, соціальної дистанції на перервах.
Нині саме педагогічні працівники серед усіх учасників освітнього процесу хворіють найбільше. Окремі педагогічні працівники хворіють вже не вперше. Працівники закладів освіти під час виконання своїх професійних обов’язків комунікують з великою кількістю людей, а це — підвищений ризик. Також частина працівників закладів освіти — це люди поважного віку, які є вразливою категорією, наприклад, у загальній середній освіті: 27.5 % педагогічних працівників — віком від 41 до 50 років; 13,2 % — 55-60 років, 10,4 — 51- 54 роки, 14,8 % — понад 60 років, а у дошкільній освіті: 62 % — 35-59 років, 9% — 60 років і старше.
На жаль, загальної статистики по всій Україні щодо хворих учнів/вихованців та працівників закладів освіти державні органи влади не публікують. Для того щоб з’ясувати ситуацію, був здійснений моніторинг деяких вебсайтів і повідомлень обласних державних адміністрацій та міст щодо статистики по захворюваності на COVID-19 працівників закладів освіти, учнів, вихованців.
Так, за даними сайтів обласних та міських адміністрацій, спостерігається такий рівень захворюваності учнів/вихованців та працівників закладів освіти:
Станом на 23 березня 2021 року:
місто Рівне: 50 учнів та 57 педагогічних працівників, а також 6 вихованців та 31 працівник закладів дошкільної освіти;
місто Миколаїв: 130 учнів та 190 працівників закладів загальної середньої освіти, а також — 10 вихованців та 65 працівників закладів дошкільної освіти;
місто Тернопіль: 2 вихованці та 42 працівники закладів дошкільної освіти (2% від загальної кількості працюючих).
Станом на 24 березня 2021 року:
Волинська область: 150 учнів та 130 працівників закладів освіти.
Станом на 26 березня 2021 року:
Кіровоградська область: 68 учнів та 131 працівник закладів освіти;
Сумська область: 18 здобувачів освіти та 44 педагогічні працівники.
Навіть із цих неповних даних можемо зробити висновок, що загальна кількість хворих працівників у 1,5 — 2 рази більша, ніж учнів чи вихованців. Лише у одному повідомленні міської влади вказано відсоток хворих працівників освіти від загальної кількості працюючих, а це є дуже важливим показником спроможності закладів освіти і, відповідно, працівників організовувати освітній процес.
Також усе більше закладів освіти знову переходить на дистанційне навчання, адже стрімко зростає кількість регіонів, для яких встановлюється «червоний» рівень епідемічної небезпеки. Переводяться на дистанційне навчання й школи у деяких «помаранчевих» зонах. Через це збільшується вірогідність та власне кількість фактів порушень прав учасників освітнього процесу під час дистанційного навчання.
Відповідно до листа МОН, забороняється очна робота закладів освіти у «червоній» зоні (крім дитсадків, початкової школи та спецзакладів). Але через напруження ситуації з пандемією МОЗ та МОН рекомендують органам місцевої влади, залежно від ситуації із станом захворюваності на грип, ГРВІ, COVID-19, і в «помаранчевій» та «жовтій» зонах переводити на дистанційне навчання учнів та студентів.
Про порушення прав учасників освітнього процесу під час пандемії писалось неодноразово, тому Офіс освітнього омбудсмена зібрав для усіх учасників освітнього процесу добірку роз’яснень та порад, що робити, якщо загострення пандемії так чи інакше вже вплинуло чи впливає на ваші права або щоб запобігти порушенням ваших прав.
Для освітніх управлінців та педагогічних працівників
Про те, як має оплачуватися самоізоляція педагогічних працівників та за яких умов педагог може дистанційно працювати, перебуваючи на самоізоляції, — у роз’ясненнях.
Про незаконність і неприпустимість рішень керівників примусово відправляти працівників закладу під час карантину у відпустку.
Рекомендації Департаменту освіти міста Києва, які будуть корисними освітнім управлінцям та керівникам закладів освіти різних типів під час переведення закладів на дистанційне навчання.
Для батьків
Відповіді на найпоширеніші запитання батьків про дистанційне навчання та поради батькам, зокрема про те, що робити, якщо вчитель не проводить онлайн-уроки, якщо в дитини під час дистанційного навчання губиться увага, якщо вчитель не володіє сучасними технологіями і через це не проводить дистанційне навчання тощо — за цим посиланням.
Для всіх учасників освітнього процесу
Поради для всіх учасників освітнього процесу про те, як захистити персональні дані під час дистанційного навчання.
А з добіркою ресурсів, які допоможуть навчити молодь безпечній поведінці в Інтернеті, можна ознайомитисяза посиланням.
У разі порушень ваших прав
У разі порушення прав учасників освітнього процесу — здобувачів освіти, батьків, педагогічних працівників, необхідно звертатися зі скаргою до освітнього омбудсмена.
За матеріалами Офісу освітнього омбудсмена
Розпочалась звітна кампанія для вишів і наукових установ
Міністерство освіти і науки розпочало звітну кампанію щодо підсумків діяльності закладів вищої освіти та наукових установ за 2020 рік.а інформацією освітнього відомства, звіти закладів вищої освіти та наукових установ представлятимуть проректори з наукової роботи та директори наукових установ.У звітах має бути висвітлено всі аспекти організації та здійснення наукової роботи, а також наведено порівняльні статистичні дані за останні п’ять років.Окрім того, звіти мають містити інформацію щодо тематик фундаментальних і прикладних наукових досліджень, публікаційної активності науковців, підготовки наукових і науково-педагогічних кадрів, місця закладів вищої освіти і наукових установ у рейтингах щодо наукової та науково-технічної діяльності.
Також під час звітів здійснюється інформування про виконання науково-дослідних робіт, що профінансовані з державного бюджету, гранти на наукові дослідження і розробки, які були виконані науковими, науково-педагогічними працівниками, докторантами, аспірантами й студентами.
Звітна кампанія триватиме до 6 квітня 2021 року.Планується, що презентаційні матеріали закладів вищої освіти та наукових установ після завершення звітування будуть розміщені на сайті МОН із метою ознайомлення громадськості з результатами їхньої роботи.
У Раді планують зробити університети незалежними
В 2021 році український парламент готує важливі зміни для закладів вищої освіти в частині фінансової незалежності. Про це в коментарі сайту партії «Слуга народу» сказав голова Комітету ВР з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак. За його словами, вже цього року планується створити модель автономного закладу вищої освіти, який матиме повне право розпоряджатися коштами, самостійно визначати систему оплати праці своїм викладачам, залучати пожертви й інвестиції, при цьому бути неприбутковою організацією та мати всі податкові пільги. «А ще – мати незалежну систему управління. Тобто все, що зароблятимуть університети, буде їхніми власними коштами, і вони зможуть спрямовувати їх на будь-що», – наголосив Сергій Бабак. Він зауважив, що сьогодні заклади вищої освіти мають фінансову автономію, однак вона є недостатньою. «Зараз вони можуть розпоряджатися тільки частиною своїх коштів, тобто є обмеження на їхнє використання. Буде автономія – заклади освіти матимуть прозорі можливості залучати кошти для розвитку і витрачати їх на власні потреби», – зазначив голова профільного парламентського комітету.
Рейтинговий відбір вступників у 2021 році
Вступ у вищі навчальні заклади у 2021 році регламентується чинними Умовами прийому на навчання для здобуття вищої освіти, що затверджені наказом Міністерства освіти і науки України № 1274 від 15 жовтня 2020 року. Під час вступної кампанії 2021 року вступ абітурієнтів до закладів вищої освіти України для здобуття ступеня бакалавра (магістра медичного, фармацевтичного або ветеринарного спрямування) відбуватиметься з урахуванням визначених вступником пріоритетностей заяв. При цьому вступники можуть подати не більше п’яти заяв на місця державного та регіонального замовлення на відкриті та закриті (фіксовані) конкурсні пропозиції, та до тридцяти заяв на небюджетні конкурсні пропозиції (контракт).
Пріоритетність заяв
Кожній заяві вступник надає пріоритетність. Пріоритетність – це черговість заяв (від 1 до 5, де 1 є показником найбільш пріоритетної заяви), за якою визначається черговість розгляду заяви при вступі на бюджетні місця. Зазначена вступником пріоритетність заяв не може бути змінена після подання заяви. Заклад вищої освіти у власних правилах прийому може передбачати встановлення локальних пріоритетностей. Пріоритетність застосовується під час зарахування на навчання для здобуття ступеня бакалавра (магістра медичного, фармацевтичного або ветеринарного спрямувань) на основі повної загальної середньої освіти за державним або регіональним замовленням.
Правила формування рейтингового списку
Рейтинговий список вступників формується за категоріями в такій послідовності:
- вступники, які мають право на зарахування за результатами співбесіди (тільки на основі повної загальної середньої освіти);
- вступники, які мають право на зарахування за квотами (тільки на основі повної загальної середньої освіти);
- вступники, які мають право на зарахування на загальних умовах.
Вступники, які мають право на зарахування за результатами співбесіди, впорядковуються у рейтинговому списку за алфавітом.
Рейтинговий список вступників, які мають право на зарахування за квотами та які мають право на зарахування на загальних умовах, впорядковується наступним чином:
- спочатку за конкурсним балом — від більшого до меншого;
- потім за пріоритетністю заяви від 1 до останньої;
- в останню чергу за середнім балом атестата — від більшого до меншого.
Якщо зазначені правила не дозволяють визначити послідовність вступників у рейтинговому списку, приймальна комісія навчального закладу ухвалює відповідне рішення самостійно на підставі аналізу поданих вступниками документів.
Правила коригування рейтингового списку
Відповідно до умов прийому на навчання для здобуття вищої освіти, після завершення строків подання заяв абітурієнтами, у кожному навчальному закладі формується рейтинговий список абітурієнтів за кожною окремою спеціальністю, що буде автоматично скоригований у відповідності до зазначених абітурієнтами пріоритетів відповідно до алгоритму.
Відповідно до правил прийому, абітурієнтами, які будуть рекомендовані для зарахування на навчання за кошти державного бюджету, стануть вступники, які на підставі сформованого рейтингу потраплять на місця державного замовлення у будь-якому навчальному закладі за будь-якою спеціальністю.
При цьому рекомендація про зарахування абітурієнта на навчання буде надаватись за найвищим пріоритетом, а всі заяви абітурієнта з меншим пріоритетом у такому випадку будуть автоматично анулюватися, що дозволить звільнити списки рекомендованих і надасть можливість автоматично потрапити на бюджетні місця у рейтингових списках абітурієнтам з нижчими балами. Такі автоматичні коригування проводитимуться, доки в них буде необхідність, при цьому у абітурієнтів, які при кожному наступному автоматичному коригуванні списків вперше потраплятимуть на місця державного замовлення, також будуть скасовуватися заяви з нижчими пріоритетами.
Варто зазначити, що якщо абітурієнт потрапляє на місце державного замовлення за спеціальністю з меншим пріоритетом, він не втрачатиме місце у рейтингу за спеціальністю з більш високим пріоритетом і може потрапити на бюджетну форму навчання на більш пріоритетну для себе спеціальність у випадку автоматичного звільнення місця. У такому випадку його заява з меншим пріоритетом також буде анульована, що автоматично надасть можливість потрапити у «бюджетний список» іншому за списком абітурієнту.
Такі коригування рейтингових списків проводяться автоматично до того моменту, поки всі бюджетні місця за всіма спеціальностями у всіх вишах України не будуть заповнені і кожному з абітурієнтів (які матимуть найвищі рейтингові бали) не буде запропоновано тільки одне бюджетне місце за одним із пріоритетів.
Наприклад, якщо абітурієнт рекомендований для зарахування на навчання за кошти державного бюджету на спеціальність за 3-м пріоритетом, то всі його заяви з меншими пріоритетами будуть анульовані. При цьому, при автоматичному коригуванні рейтингових списків абітурієнт може бути рекомендований на навчання за спеціальністю з вищим, 2-м пріоритетом, оскільки зі списків також будуть виключатися заяви інших абітурієнтів з нижчими для них пріоритетами. У такому випадку заява цього абітурієнта з 3-м пріоритетом також буде анульована, оскільки в процесі коригування списків він потрапить на місце державного замовлення у 2-му для себе пріоритеті. У такому випадку такий абітурієнт матиме вибір: вступити на бюджет за 2-м пріоритетом, або подавати документи на контракт за 1, 3, 4 або 5 пріоритетом.
Публікація рейтингового списку та зарахування на навчання
Після зазначеного коригування, що буде проведено автоматично, сформується кінцевий рейтинговий список за кожною спеціальністю у закладах вищої освіти, який має бути оприлюднений на сайті Вступ.ОСВІТА.UA не пізніше 28 липня 2021 року. Таким чином, 28 липня абітурієнти з найвищими балами отримають право вступу на бюджет тільки на одну з п’яти конкурсних пропозицій з найвищим пріоритетом і матимуть час до 18.00 години 2 серпня для подання оригіналів документів до вищого навчального закладу, де вони рекомендовані до зарахування.
Абітурієнти, які з будь-яких причин до 18.00 години 2 серпня не подадуть оригінали документів до вищого навчального закладу, втрачатимуть право на зарахування (переведення) на навчання за кошти державного бюджету. При цьому вони зберігатимуть право вступу за контрактною формою навчання на будь-яку зі спеціальностей, на яку вони подавали заяву.
Рекомендація на бюджет для вступника, який не виконав вимог для зарахування за державним замовленням (не подав оригінали документів у визначені строки) анулюється, а його місце надається іншому вступнику за правилами переведення на вакантні місця держзамовлення, що визначені у розділі XІI Умов прийому на навчання для здобуття вищої освіти.
Зарахування вступників за державним або регіональним замовленням проводиться не пізніше 9 серпня 2021 року.
Після зарахування абітурієнтів на бюджет розпочинається зарахування на навчання за кошти фізичних та юридичних осіб (контракт), що відбуватиметься в межах ліцензійного обсягу спеціальності відповідно до рейтингового бала абітурієнта. Порядок коригування списку рекомендованих до зарахування на місця за кошти фізичних та юридичних осіб (контракт) визначається Правилами прийому закладу вищої освіти. Переведення на вакантні місця державного, регіонального замовлення та на місця за рахунок цільових пільгових державних кредитів осіб, які зараховані на навчання за кошти фізичних та/або юридичних осіб на основі повної загальної середньої освіти відбувається не пізніше 19 серпня 2021 року.
Надання рекомендацій до зарахування та оприлюднення списку рекомендованих для вступників, які вступають на місця за кошти фізичних та юридичних осіб (контракт) на відкриті та фіксовані (закриті) конкурсні пропозиції, здійснюється не раніше 10 серпня.
Зарахування на навчання вступників за рахунок цільових пільгових державних кредитів та за кошти фізичних та юридичних осіб (контракт) відбувається не пізніше 30 вересня 2021 року.